Chystáte se poprvé vyrazit za dobrodružstvím obytným vozem? Dřív, než vyjedete, podívejte se, v čem novopečení řidiči zvyklí jen na osobní auto často dělají chyby. Nemusíte je totiž opakovat…
Dovolená na čtyřech kolech má své nesporné výhody. Zázemí máte neustále s sebou, nemusíte hledat ubytování, zakotvíte na spoustě krásných míst a roadtrip je v obytňáku naprosto snový. Aby se načrtnutá idylka ale nezměnila v potíže, poučte se z přešlapů těch, kteří s nějakým tím obytným autem poprvé jeli před vámi.
Pronájem obytného vozu: Cestujte svobodně a pohodlně!
Jak jezdit s obytným vozem?
Máte v „osobáku“ najeté i milióny? To je super průprava, nicméně i tak vás může ledacos zaskočit, jakmile vyrazíte na výlet obytňákem.
Jízda v obytném voze vs. jízda v osobáku
Překvapení na sebe nemusí nechat dlouho čekat. Už při výjezdu myslete na to, že obytňák pomaleji zrychluje a brzdí – je tedy vždycky lepší nechávat si od auta před sebou větší odstup a nepouštět se do předjíždění, které je vypočítané na centimetry pro osobní auto.
Pořádnou paseku dokážou napáchat mrtvé úhly. A představte si, že při řízení obytného auta vás čekají ještě větší než ty v osobáku.
Těžší je i couvání a parkování, tedy za předpokladu, že nemáte vhodný asistenční systém a kamery. Horizontální pole je v zrcátkách značně omezené a řídit se jím je poměrně obtížné. Zvlášť na první cestě. (V našich obytných vozech to budete mít snazší díky parkovací kameře!)
Kvůli velikosti a vyšší hmotnosti se s obytňákem složitěji manévruje, ať už v zatáčkách, na kruhovém objezdu, v klasické křižovatce, při parkování mezi dalšími vozy, nebo třeba u stojanu čerpací stanice. Absolutním peklem se mohou stát úzké uličky, které jsou sice mnohdy romantické na procházku, ale ne na průjezd obytňákem.
Vezměte s sebou na dovolenou obytňákem svého pejska. U nás to jde!
Na co si dát pozor, než vyrazíte na cestu
Zabaleno máte? To je skvělé! Než ale vyjedete, sepište si rozměry vozu a dejte si je na viditelné místo. Pak nebudete muset tápat například u mostu, jestli ho dokážete podjet bez šrámů na střeše, nebo u zúžení, jestli to neodnesou boky.
My pro jistotu tyto parametry uvádíme u Karla, Huga i Luďka, takže pokud pojedete s naším obytňákem, budete to mít o trošku jednodušší.
Výška obytného vozu
Zatímco osobák běžně na výšku dosahuje plus mínus 1,5 metru, u obytňáku není výjimkou 2,8 metru, ale klidně i něco přes 3 metry.
Délka obytného vozu
Stejně tak problematická, hlavně při manévrování, může být délka obytného auta. Ta přesahuje i 7 metrů, na což je nutné myslet hlavně při couvání. Tím spíš, pokud nejste nejlepší kamarádi se zrcátky a chybí vám asistenční systém. Mimochodem – na délku, ale i šířku a výšku se mohou ptát v kempech, takže se vyplatí takové poznámky někde po ruce opravdu mít.
Rozložení hmotnosti
Pro co nejhladší řízení je důležité mít rovnoměrně rozloženou hmotnost. To zajistíte promyšleným uspořádáním věcí v obytné části vozu a pak taky připevněním těžších zavazadel a předmětů, abyste eliminovali riziko toho, že vám bude uvolněný těžký předmět v zatáčkách dělat neplechu.
Zrcátka a mrtvé úhly obytného vozu
Základem úspěchu jsou konvexní zrcátka (mírně vypouklá), která už jsou u moderních snad všude (doufáme!). V těch se sice objekty zdají být ve větší vzdálenosti, ale zvětšuje se zorné pole. Ještě o stupeň dál jsou asférická zrcátka. I tak ale může být mrtvý úhel zrádný a je fajn doplnit auto dalšími zrcátky, bezdrátovými kamerami a podobnými vychytávkami. Raději své okolí při manévrech několikrát zkontrolujte.
Spotřeba obytného vozu
Co byste měli rozhodně znát, to je spotřeba obytňáku. To abyste nezůstali někde – lidově řečeno – viset. Zvlášť když se vydáte do odlehlejších koutů světa, může vás to pěkně potrápit, protože nemusíte na benzínku narazit další desítky kilometrů.
Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 10 litrů na 100 kilometrů, ale záleží samozřejmě na každém modelu auta. Podle toho určitě myslete na včasné tankování a nejezděte „na doraz“.
Příprava obytného vozu
Ať už jedete osobákem, nebo obytňákem, vždy byste si měli před výjezdem na dovolenou nebo prodloužený víkend auto zkontrolovat. Důležitá je zejména kontrola pneumatik a provozních kapalin. Po měsících stání totiž nemusí být všechno v pořádku.
Na co se konkrétně zaměřit?
- provozní kapaliny (motorový olej, chladicí a brzdová kapalina, voda do ostřikovačů)
- gumové těsnění (na něm se zub času podepisuje, především pokud se nevěnujete preventivním opatřením)
- pneumatiky, hlavně jejich dohuštění (a po delším ježdění samozřejmě dezén)
- stav startovacích a nástavbových baterií
- interiér (může v něm být přes zimu vlhko, proto je ideální ho dostatečně vyvětrat)
Jakmile se rozhodnete půjčit si obytný vůz u nás, všechny tyto starosti vám odpadnou – auto dostanete v perfektním stavu, nebudete si muset s ničím lámat hlavu, a kdyby náhodou něco, jsme stále na příjmu. Navíc jsou naše obytné vozy pojištěné, a tak se není čeho obávat.
Tipy pro bezpečnou jízdu v obytňáku
Na závěr si ještě dovolíme pár konkrétních rad na bezpečnou jízdu v obytňáku. Doporučujeme mít je stále na paměti, hodí se to.
Jízda v pravém pruhu
Jak už jsme psali výš, obytňák zrychluje a brzdí mnohem pomaleji a těžkopádněji než osobní auto. Proto je lepší držet se v pravém pruhu (pokud se zrovna netáhnete za někým skutečně pomalým) a na dálnici udržovat konstantní rychlost.
Brzdění
Obytný vůz na brzdy sice samozřejmě reaguje, ale pomaleji a jinak než ve vašem osobáku. Myslete na to, brzděte v případě potřeby raději dřív, než byste brzdili ve svém autě. Radši se znovu rozjíždět než se někomu „podívat“ do kufru. Vždy počítejte s delší brzdnou dráhou!
Dodržování odstupu
S tím pochopitelně souvisí i dodržování dostatečné vzdálenosti od jiných aut. Pravidlo dvou vteřin platí spíš pro osobní vozidla a i to je občas málo. Je lepší nechat si větší rezervu, klidně i tři nebo čtyři vteřiny. Žádné pravidlo, které by stanovovalo maximální rozestup není, tak se nenechte vyprovokovat případnými troubícími řidiči kolem.
Pomalu do zatáček
Těžší auto, vyšší těžiště, jiné rozměry. To všechno dělá z obytňáku vozidlo, se kterým se musí jezdit velice opatrně hlavně do zatáček. Mějte na paměti větší rádius a to, že se vozidlo může naklánět. Pokud si svým řízením obytňáku nejste úplně jistí, raději jeďte mnohem pomaleji, než jak byste v dané situaci jeli osobákem.
Zůstávejte na viditelně zpevněných komunikacích
Když zapadnete do bahna, nebudete první ani poslední. Řešení ale bývá zdlouhavé a může pokazit dojem z výletu. Proto s obytňákem zůstávejte jen na komunikacích, u kterých jste si jistí, že jsou zpevněné. A nebojte se – když s naším obytňákem skutečně někde uvíznete, nenecháme vás v tom.